onsdag 15 juli 2009

Skön ryggsäck - Haglöfs ACE



Igår landade mitt efterlängtade paket från Outdoorexperten. Paketet innehöll en ryggsäck (Haglöfs ACE L) och en sovsäck (Haglöfs Zensor 3S). Dessa MÅSTE testas.

Ryggsäcken
Första positiva intrycken är; superlätt, ser skön ut, bra fördelning av utrymmen, insydd vattenkanal, ruskigt bra upphängning+förvaring för vattenbehållare, gillar hörlursuttagen.
Det negativa intrycken innan jag testar den är; mycket remar.

Jag preppar väska med full vattenbehållare och en massa annat för att fylla den till mellan 6-7 kg. Nu bär det iväg till skogen. Tindra (vår bruna labbe) gör mig sällskap. Det får bli det backiga 5 km-spåret i Petersburgs naturreservat.



Efter lite första justeringar kan jag konstatera att väskan sitter riktigt nära och bra på kroppen. Axelbanden märks knappt vilket är toppbetyg. Däremot stör jag mig på de fladdrande justeringsremmarna - måste det vara så mycket krimskrams? Visst, det är bra att kunna justera väskan i höjd, runt midjan och kring bröstet. Men det fladdrar lite väl mycket.

Vattenslangen dinglar den med, men det köper jag. Jag får justera matningen på den inifrån väskan istället. SÅ skönt med vattenbehållare istället för flaska.



Bör nämna att det finns små smidiga fack i midjebanden som kan rymma såväl en lite digitalkamera anno 2001 som kompass och powerbars. Alldeles lysande. En riktigt riktigt bra lättviktsväska i modellen Intense. Bra jobbat Haglöfs!

Utärdering av sovsäcken kommer snart...

/Mikael

7 kommentarer:

  1. Det är oerhört irriterande med onödigt långa remmar som dinglar omkring när man springer. Dra åt till en bra passform, lägg på nån cm för exempelvis tjockare kläder och klipp av resten. Då trimmar man även vikten!

    /Vilse

    SvaraRadera
  2. Fan det verkar vara en bra väska.....var köpte du den? Jag ska ju ge mig ut o vandra om en månad. Får du ner allt det nödvändiga i den? Hittade väskan på nätet för 699kr, va köpte du den för?

    SvaraRadera
  3. såg nu att det var outdoorexperten du hade beställt det ifrån.

    SvaraRadera
  4. Ja, är riktigt nöjd med väskan! Men akta dig för att packa den för full och samtidigt ha blixtlåsöppnarna högst upp - stora facket har öppnat sig två ggr medan jag sprungit.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset Vilse! Nu ska det trimmas ;)

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Jag har just investerat i samma väska, och undrar om du upplever att den skaver runt nacken? Är själv en rätt nätt kvinna och upplever att denna i övrigt underbara säck kanske är skuren efter en mansrygg. Undrar också om din väska har de två innerfickor i mesh som utlovas på outdorrexpertens hemsida?
    Glad för svar!
    /Mona

    SvaraRadera